A fi sau a nu fi (încă) social

Mulți dintre noi vor să înceapă propria afacere. Spațiul public este plin cu povești despre noi întreprinderi. Dar poveștile cu privire la antreprenoriat sunt înclinate într-o anumită direcție: oameni care au început noi tipuri de afaceri, pionieri care au creat oferte complet originale, de obicei prin intermediul unei tehnologii inovatoare.

Acest accent pe noutate ne poate lăsa să concluzionăm că principala cale corectă de a deveni antreprenor va fi invariabil prin inovații radicale, bazate pe tehnologii noi, într-un ocean de rivalitate exacerbată.

Dar cea mai mare parte a economiei este formată din întreprinderi care fac lucruri pe care oamenii le-au făcut sau le fac de foarte mult timp: fac pâine sau cămăși, învăță sau vindecă oameni, oferă călătorilor un pat pentru o noapte sau ne scapă de gunoi. Majoritatea întreprinderilor operează în zone pe care economiștii le numesc „mature”, sectoare în care este destul de greu să intri și este greu să faci bani rapid. Totuși, antreprenoriatul în această zonă a industriilor mature ne poate oferi satisfacții la fel multe, mai ales atunci când clienții apreciază produsele noastre. Mai mult decât atât, din aceasta satisfacție de a face lucrurile bine și in același timp a ajuta cu afacerea ta un anumit grup vulnerabil, a apărut mișcarea de antreprenoriat social.

Antreprenorul social a devenit una dintre figurile cheie ale economiei moderne, deși ceea ce face un antreprenor social poate că nu este în întregime înțeles.

Există anumite activități vizibile ale antreprenoriatului social, cu scale destul de clare: identificarea problemelor, căutarea unei soluții, atragerea susținerii, atragerea de capital, organizarea unui atelier sau a  lanțurilor de aprovizionare și livrare, găsirea de noi modalități de abordare a clienților, etc.

Dar mai este o primă mișcare personală și primară în spatele activității antreprenoriale sociale, care poate fi numită orientarea socială: în special sensibilitatea la dificultățile unor grupuri vulnerabile.

Ce presupune procesul de transformare din consumator în antreprenor? În primul rând,  să vedem eșecurile noastre timpurii nu ca dovadă a ineficienței în management, ci mai degrabă ca etape inevitabile pe calea spre profesionalism și astfel să ne putem poziționa în mod corespunzător în raport cu înfrângerile noastre.

Pentru a construi un business social, în calitate de antreprenor social, trebuie să punem accentul pe educație, atât a clienților, cât și a angajaților noștri, pe comunitate, pe o cultură a introspecției și pe un fel de a face lucrurile mai onest.

Și, în sfârșit, trebuie să avem în jur cât mai multe afaceri și organizații orientate nu doar spre profit, ci și spre îmbunătățirea reală a condiției celor care nu au acces la resurse – bani, produse, educație. Unele companii pun accentul exclusiv pe câștigul financiar, iar noi nu suntem pregătiți să asociem, să creăm sau să luăm în considerare calea antreprenoriatului social în alegerea carierei noastre. Avem nevoie de antreprenori sociali care să-și transpună propriile ambiții de a ajuta pe alții și propriile pasiuni în afaceri sociale solide. Pentru a construi o afacere trebuie să fie aduse în ecuație și alte abilități și calități. Dar toate eforturile financiare și manageriale vor orbita, în cele din urmă, în jurul impactului pozitiv, cuantificabil și semnificativ pe care afacerea îl are asupra unor oameni care au nevoie de ajutorul antreprenorului, în timp ce produce servicii sau produse la fel de bune ca orice altă afacere.

Vă așteptăm să ne povestiți cum ați face voi o întreprindere de impact.

Bine ați venit la “Impact Start-up” !